De 7 have - 1966 til 1968

M/S Mombasa fra rederiet ØK var det første skib jeg blev forhyret på. Året var 1966 og rejsen gik til Indien og tog ca. 6 måneder. Vi sejlede gennem Suezkanalen både på udturen og hjemturen, og næste gang jeg kom til Østen måtte vi syd om Afrika, da Suezkanalen var lukket p.g.a. 6 dages krigen i 196...
M/S Mombasa fra rederiet ØK var det første skib jeg blev forhyret på. Året var 1966 og rejsen gik til Indien og tog ca. 6 måneder. Vi sejlede gennem Suezkanalen både på udturen og hjemturen, og næste gang jeg kom til Østen måtte vi syd om Afrika, da Suezkanalen var lukket p.g.a. 6 dages krigen i 196...
Min næste hyre var med M/S Navigator, som sejlede med styrmandselever i de danske farvande. Her var jeg kun i 1½ måned, hvorefter jeg skulle på søfartsskole.
Min næste hyre var med M/S Navigator, som sejlede med styrmandselever i de danske farvande. Her var jeg kun i 1½ måned, hvorefter jeg skulle på søfartsskole.
Jeg gik på Sømandsskolen i Esbjerg fra november 1966 til februar 1967. Skolen er forlængst nedlagt og jeg tror der er vandrehjem i bygningerne nu. Disse knapper er de eneste souvenir jeg har fra den skole.
Jeg gik på Sømandsskolen i Esbjerg fra november 1966 til februar 1967. Skolen er forlængst nedlagt og jeg tror der er vandrehjem i bygningerne nu. Disse knapper er de eneste souvenir jeg har fra den skole.
Den mest lærerige hyre jeg havde var på dette småskib M/S Solita af Nørresundby. Der var kun skipperen og mig, så jeg fik lov at prøve alt, fra at køre med kranspillet, passe motoren, navigere og stå alene på vagt. Her var jeg over et år. Hyren var 250,- kr. om måneden.
Den mest lærerige hyre jeg havde var på dette småskib M/S Solita af Nørresundby. Der var kun skipperen og mig, så jeg fik lov at prøve alt, fra at køre med kranspillet, passe motoren, navigere og stå alene på vagt. Her var jeg over et år. Hyren var 250,- kr. om måneden.
Skipperen på Solita, Hans Peder Pedersen. En meget pertentlig, ansvarsfuld og arbejdsom skipper.
Skipperen på Solita, Hans Peder Pedersen. En meget pertentlig, ansvarsfuld og arbejdsom skipper.
Den 17. april 1968 fik jeg hyre på passagerskibet fra DFDS Kronprins Frederik, der sejlede på ruten København, Færøerne og Island. Her i Nordatlanten oplevede jeg det værste uvejr som sømand. En prøvelse der hærdede mig til senere strabadser.
Den 17. april 1968 fik jeg hyre på passagerskibet fra DFDS Kronprins Frederik, der sejlede på ruten København, Færøerne og Island. Her i Nordatlanten oplevede jeg det værste uvejr som sømand. En prøvelse der hærdede mig til senere strabadser.

Efter at have gået i skole i  8 år i 8 forskellige skoler var det på tide at forlade det system, da hverken skolerne eller jeg rigtigt fik noget ud af det længere. Dengang sendte man uvorne sønner ud at sejle og det var det bedste der kunne hænde mig. Jeg drømte allerede om de uendelige horisonter på havet, fremmede kulturer og lande med spændende mennesker og bygninger. Jeg sejlede som messedreng, dæksdreng, ungmand, bedstemand og letmatros i 3 år og 9 måneder og nåede til Europa, Mellemøsten, fjernøsten, Sydamerika, vestkysten af USA, Canada og Nordatlanten. Jeg var endda i Saigon midt under Vietnamkrigen. Der knytter sig mange historier til disse rejser, men det må blive en anden gang.

Her er de skibe jeg sejlede med:

Seneste kommentarer

15.07 | 17:19

Hej Lars
Hvor fantastisk at se billedet.
Jeg søger efter Kajs datter Hannah, som jeg har passet, da hun var barn. Kan du måske hjælpe mig med en adr. Ved du om Kaj lever?

22.05 | 13:10

Hej Per. Jeg var ved ESK 543 fra midt 1970 til primo 1971, hvor jeg blev optaget i Sirius-patruljen.

21.05 | 17:00

hei lars var vi soldat i st hedinge på samme tid ? tror det var rundt 1969.

26.01 | 15:49

Hello Jared, it's ok to use the photo in your book, but remember it's taken in the 1950's
by my father Niels Grunnet.

Del siden